Η μαθητοκεντρική προσέγγιση στη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών στοχεύει στην ενεργό συμμετοχή του μαθητή στη διαδικασία της μάθησης. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το απλό αλλά εντυπωσιακό πείραμα απομόνωσης της γλουτένης από το αλεύρι.

🔬 Περιγραφή πειράματος

 

Ο μαθητής ζυμώνει απλό αλεύρι με νερό ώστε να σχηματιστεί ένα εύπλαστο ζυμάρι.

Στη συνέχεια, ξεπλένει το ζυμάρι κάτω από τρεχούμενο νερό μέχρι το νερό να πάψει να είναι θολό. Μετά από αρκετές πλύσεις, απομένει μια ελαστική, κολλώδης ουσία: η γλουτένη, ένα μίγμα πρωτεϊνών που προσδίδει ελαστικότητα στα αρτοσκευάσματα.

🎯 Διδακτική αξία

 

Το πείραμα μπορεί να υλοποιηθεί εύκολα τόσο στο σχολικό εργαστήριο όσο και στο σπίτι.

Μέσα από αυτή τη δραστηριότητα, οι μαθητές:

  • Ανακαλύπτουν βιωματικά τη σύσταση του αλευριού και την έννοια του διαχωρισμού συστατικών,

  • Καλλιεργούν δεξιότητες παρατήρησης, συνεργασίας και κριτικής σκέψης,

  • Συνδέουν τη Χημεία με την καθημερινότητα, κατανοώντας πώς ένα φυσικό προϊόν περιέχει ουσίες με συγκεκριμένες ιδιότητες και ρόλους.

 

Η δραστηριότητα αυτή προάγει τη διερευνητική μάθηση και ενισχύει την επιστημονική περιέργεια των μαθητών, αποτελώντας χαρακτηριστικό παράδειγμα μαθητοκεντρικής διδασκαλίας.

📚 Βιβλιογραφικές αναφορές

 

  • Ευαγγέλου, Γ. & Παπαδημητρίου, Δ. (2020). Διδακτική των Φυσικών Επιστημών: Θεωρία και Πράξη.Εκδόσεις Πατάκη.

  • Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ), Τμήμα Θετικών Επιστημών. Εργαστηριακές Ασκήσεις Χημείας – Ενότητα Πρωτεΐνες και Γλουτένη.

  • Harlen, W. (2018). Teaching Science for Understanding in Primary and Secondary Schools. Routledge.